Metoda stacji dydaktyczny-inna koncepcja pracy na lekcji.....
Zadaniem nowoczesnej szko艂y jest umo偶liwienie uczniom optymalnego
wykorzystania w艂asnych predyspozycji i mo偶liwo艣ci w celu zdobywania
wiedzy i umiej臋tno艣ci potrzebnych w szybko zmieniaj膮cym si臋 艣wiecie.
Kszta艂cenie powinno by膰 rozumiane jako proces osi膮gania kompetencji i
odbywa膰 si臋 w sytuacji umo偶liwiaj膮cej uczniowi samodzielne my艣lenie,
poszukiwanie nowych rozwi膮za艅, wykorzystanie dost臋pnych 藕r贸de艂
informacji i zdobytych do艣wiadcze艅. Istotnym jest r贸wnie偶, aby ucze艅
nauczy艂 si臋 samodzielnie kierowa膰 swoim procesem uczenia si臋, przej膮艂
odpowiedzialno艣膰 za wyznaczane przez siebie cele i ich realizacj臋.
Nauczanie powinno przebiega膰 w atmosferze sprzyjaj膮cej poszukiwaniu
przez uczni贸w kreatywnych rozwi膮za艅 oraz u艂atwiaj膮cej podejmowanie
w艂asnych dzia艂a艅. Metod膮, kt贸ra z ca艂膮 pewno艣ci膮 wspiera tak rozumiany
proces kszta艂cenia, jest metoda stacji. Praca metod膮 „stacji” jest u nas stosunkowo nowa i zalicza si臋 do
otwartych form nauczania, kt贸re zyskuj膮 na popularno艣ci, mi臋dzy innymi w
zwi膮zku z wprowadzeniem reformy systemu edukacji. Praca metod膮 stacji
znana jest nauczycielom wychowania fizycznego i wywodzi si臋 w艂a艣nie z
zaj臋膰 sportowych. W Europie stosowana jest z powodzeniem w nauczaniu
niemal ka偶dego przedmiotu i doskonale nadaje si臋 do nauczania
zintegrowanego i blokowego. Stacje, jako przyk艂ad otwartych form nauczania, wychodz膮 naprzeciw
mo偶liwo艣ciom uczni贸w i dzi臋ki r贸偶norodno艣ci oferowanych zada艅 wspieraj膮
ich ca艂o艣ciowy rozw贸j oraz- jak ka偶da nowa forma pracy- motywuj膮 i
nastawiaj膮 pozytywnie do nauki danego przedmiotu. Daj膮 nauczycielom mo偶liwo艣膰 zr贸偶nicowania stopnia trudno艣ci zada艅, a
uczniom szans臋 pracy na odpowiednim dla siebie poziomie. Stacje
umo偶liwiaj膮 przyswajanie wiadomo艣ci za pomoc膮 wszystkich zmys艂贸w,
stwarzaj膮c szans臋 nauki poprzez zabaw臋, a nauczycielowi daj膮 mo偶liwo艣膰
obserwowania swojej klasy, lepszego poznania poszczeg贸lnych uczni贸w, ich
mo偶liwo艣ci, preferencji, osobowo艣ci i ch臋ci lub niech臋ci wsp贸艂dzia艂ania
w grupie. Stacje ucz膮 r贸wnie偶 odpowiedzialno艣ci za w艂asny proces
uczenia si臋, a tym samym wspieraj膮 rozw贸j autonomii ka偶dego ucznia.
Jak przebiega praca na stacjach?
Praca metod膮 stacji wymaga cz臋艣ciowej zmiany organizacji klasy.
Nauczyciel przygotowuje zestaw 膰wicze艅 z poleceniami i materia艂ami
pomocniczymi. Uk艂ada je na osobnych stolikach tak, aby mog艂o pracowa膰 z
nimi jednocze艣nie kilku uczni贸w. Na ka偶dym stoliku znajduje si臋 inne
zadanie. Nauczyciel mo偶e podzieli膰 stacje na obowi膮zkowe i fakultatywne.
Na jednej ze stacji powinny znajdowa膰 si臋 rozwi膮zania. Zanim uczniowie
przyst膮pi膮 do rozwi膮zywania zada艅 nale偶y om贸wi膰 zasady pracy oraz kr贸tko
przedstawi膰 poszczeg贸lne stacje. Ka偶dy ucze艅 powinien otrzyma膰 tzw.
„kart臋 zbiorcz膮”- kartk臋, na kt贸rej wpisze swoje imi臋 i nazwisko i
b臋dzie kolejno zaznacza艂 wykonane zadania lub wpisywa艂 ich rozwi膮zania. W
celu zachowania pewnej przejrzysto艣ci zada艅 wykonywanych przez
poszczeg贸lnych uczni贸w nauczyciel mo偶e zrobi膰, np. na papierze pakowym
lub na tablicy, du偶膮 tabel臋 z nazwiskami uczni贸w z jednej strony i
numerami czy nazwami stacji z drugiej, na kt贸rej uczniowie zaznaczaj膮
wykonanie poszczeg贸lnych zada艅. Nauczyciel ma tym samym orientacj臋, ile
zada艅 zosta艂o wykonanych przez ilu uczni贸w, kt贸re ciesz膮 si臋 najwi臋kszym
zainteresowaniem itp.;
Uczniowie rozwi膮zuj膮 zadania w wybranej przez siebie kolejno艣ci,
indywidualnie, w parach lub ma艂ych grupach. Ka偶dy z uczni贸w pracuje we
w艂asnym tempie i ma mo偶liwo艣膰 sprawdzenia poprawno艣ci rozwi膮zania.
Oferta zada艅 powinna zawiera膰 zadania zr贸偶nicowane pod wzgl臋dem stopnia
trudno艣ci i tym samym stwarza膰 szans臋 uczniom mniej zdolnym oraz
motywowa膰 uczni贸w zdolniejszych. Zadania powinny aktywizowa膰 wszystkie
zmys艂y i uwzgl臋dnia膰 r贸偶ne formy aktywno艣ci. 膯wiczenia z jednego zestawu
dotyczy膰 powinny jednego tematu, dzia艂u, czasem tekstu lub zagadnienia
gramatycznego. Po zako艅czeniu pracy nast臋puje faza wsp贸lnego
om贸wienia zada艅. Uczniowie maj膮 tu mo偶liwo艣膰 wyra偶enia swojej opinii,
kt贸ra ze stacji najbardziej im si臋 (nie)podoba艂a i dlaczego, kt贸re
zadania by艂y trudne/ 艂atwe/ niejasne, czy ch臋tniej pracuj膮 sami, czy w
parach/ w grupie, czy potrzebowali pomocy (jakiej?) itp. Je偶eli zadania
na stacjach zawiera艂y zadania otwarte, nauczyciel mo偶e przeznaczy膰
dodatkow膮 lekcj臋 na wsp贸ln膮 (np. w parach) popraw臋 prac lub zebra膰 prace
uczni贸w na koniec lekcji i poprawi膰 je w domu, a nast臋pnie om贸wi膰.
Wskaz贸wki organizacyjne:
Jak ka偶da nowa forma pracy r贸wnie偶 i stacje wymagaj膮 pocz膮tkowo poznania
samej zasady pracy. By膰 mo偶e danie uczniom do艣膰 du偶ej swobody przy
pracy b臋dzie si臋 kojarzy艂o dla wielu z ba艂aganem, ha艂asem i og贸lnym
zamieszaniem na lekcji. Bior膮c pod uwag臋 coraz wi臋ksze trudno艣ci z
utrzymaniem dyscypliny w naszych klasach obawa ta mo偶e by膰 uzasadniona.
Zach臋ca艂abym jednak do wypr贸bowania tej techniki pracy mimo to i nie
zra偶ania si臋 po pierwszej nieudanej pr贸bie. Dajmy uczniom szans臋 na
poznanie nowej metody, a gdy zasada pracy stanie si臋 im dobrze znana, z
pewno艣ci膮 przyjdzie moment, 偶e zechc膮 w wi臋kszym skupieniu po艣wi臋ci膰 si臋
proponowanym zadaniom, dostrzega膰 ich atrakcyjno艣膰 i korzy艣ci
wyp艂ywaj膮ce z ich wykonania. Gdy ju偶 jednak zdecydowali艣my si臋 na prac臋
metod膮 stacji powinni艣my zwr贸ci膰 uwag臋 na kilka wa偶nych szczeg贸艂贸w
u艂atwiaj膮cych prac臋, szczeg贸lnie w fazie pocz膮tkowej, gdy metoda jest
nowa, zar贸wno dla uczni贸w jak i nauczyciela. (patrz podstawowe zasady
pracy metod膮 stacji)
Korzy艣ci p艂yn膮ce ze stosowania pracy na stacjach:
• likwidacja bezpo艣redniej presji na lekcji
• „zak艂贸cenia” nie oddzia艂uj膮 na ca艂膮 klas臋, lecz najwy偶ej na grup臋
• nauczyciel ma mo偶liwo艣膰 obserwowania uczni贸w
• nauczyciel ma mo偶liwo艣膰 indywidualnej rozmowy z uczniami lub grupami
• uczniowie maj膮 mo偶liwo艣膰 bycia produktywnymi
• nauczyciel nie stoi w centrum lekcji
• akceptowane s膮 r贸偶ne tempo pracy i spos贸b rozwi膮zania.
• likwidacja bezpo艣redniej presji na lekcji
• „zak艂贸cenia” nie oddzia艂uj膮 na ca艂膮 klas臋, lecz najwy偶ej na grup臋
• nauczyciel ma mo偶liwo艣膰 obserwowania uczni贸w
• nauczyciel ma mo偶liwo艣膰 indywidualnej rozmowy z uczniami lub grupami
• uczniowie maj膮 mo偶liwo艣膰 bycia produktywnymi
• nauczyciel nie stoi w centrum lekcji
• akceptowane s膮 r贸偶ne tempo pracy i spos贸b rozwi膮zania.
Ryzyka:
• czas i nak艂ad pracy przy przygotowaniu pocz膮tkowo bardzo du偶y
• nie zawsze mo偶liwa bezpo艣rednia i sta艂a kontrola uczni贸w
• nauczyciel traci (pocz膮tkowo) orientacj臋 na temat stanu post臋p贸w i osi膮gni臋膰 uczni贸w w klasie
• badanie wynik贸w i pomiar dydaktyczny pocz膮tkowo staj膮 si臋 trudniejsze
• nauczyciel przenosi odpowiedzialno艣膰 na uczni贸w.
• nie zawsze mo偶liwa bezpo艣rednia i sta艂a kontrola uczni贸w
• nauczyciel traci (pocz膮tkowo) orientacj臋 na temat stanu post臋p贸w i osi膮gni臋膰 uczni贸w w klasie
• badanie wynik贸w i pomiar dydaktyczny pocz膮tkowo staj膮 si臋 trudniejsze
• nauczyciel przenosi odpowiedzialno艣膰 na uczni贸w.
Podstawowe zasady pracy metod膮 stacji:
- zadania na poszczeg贸lnych stacjach powinny by膰 traktowane jako
„oferta” pracy dla uczni贸w- oznacza to, 偶e ucze艅 powinien mie膰 mo偶liwo艣膰
wyboru 膰wicze艅 oraz kolejno艣ci ich wykonania;
- ka偶dy z uczni贸w powinien m贸c pracowa膰 we w艂asnym tempie (nie powinno by膰 limitu czasu przewidzianego na wykonanie danego zadania);
- nauczyciel mo偶e podzieli膰 stacje na stacje obowi膮zkowe i stacje fakultatywne;
- oferta zada艅 powinna zawiera膰 zadania zr贸偶nicowane pod wzgl臋dem stopnia trudno艣ci, a tym samym stwarza膰 uczniom s艂abszym szans臋 na wykazanie si臋 swoimi umiej臋tno艣ciami; motywuj膮c zarazem uczni贸w lepszych do pokonywania coraz to nowych trudno艣ci;
- oferta zada艅 powinna aktywizowa膰 wszystkie zmys艂y; powinny wi臋c znale藕膰 si臋 w niej zadania, w kt贸rych trzeba co艣 przeczyta膰, wyci膮膰, pomalowa膰, przepisa膰, dopisa膰, uzupe艂ni膰, u艂o偶y膰 z gotowego materia艂u itp.;
- zadania oferowane w jednym zestawie stacji maj膮 zawsze jaki艣 wsp贸lny tematyczny zwi膮zek, dotycz膮 danego dzia艂u, czasem tekstu lub np. zagadnienia gramatycznego, konkretnych sprawno艣ci i umiej臋tno艣ci;
- zadania na poszczeg贸lnych stacjach powinny by膰 tak skonstruowane, aby stwarza艂y mo偶liwo艣膰 samokontroli poprawno艣ci wykonanego zadania;
- stacje nie powinny ogranicza膰 uczniom mo偶liwo艣ci wyboru formy pracy; mog膮 oni pracowa膰 indywidualnie, w parach lub ma艂ych grupach
- nauczyciel pe艂ni funkcj臋 obserwatora i doradcy;
- stacji nie nale偶y ocenia膰;
- stacje nie powinny by膰 traktowane jako alternatywna forma sprawdzania wiadomo艣ci.
- ka偶dy z uczni贸w powinien m贸c pracowa膰 we w艂asnym tempie (nie powinno by膰 limitu czasu przewidzianego na wykonanie danego zadania);
- nauczyciel mo偶e podzieli膰 stacje na stacje obowi膮zkowe i stacje fakultatywne;
- oferta zada艅 powinna zawiera膰 zadania zr贸偶nicowane pod wzgl臋dem stopnia trudno艣ci, a tym samym stwarza膰 uczniom s艂abszym szans臋 na wykazanie si臋 swoimi umiej臋tno艣ciami; motywuj膮c zarazem uczni贸w lepszych do pokonywania coraz to nowych trudno艣ci;
- oferta zada艅 powinna aktywizowa膰 wszystkie zmys艂y; powinny wi臋c znale藕膰 si臋 w niej zadania, w kt贸rych trzeba co艣 przeczyta膰, wyci膮膰, pomalowa膰, przepisa膰, dopisa膰, uzupe艂ni膰, u艂o偶y膰 z gotowego materia艂u itp.;
- zadania oferowane w jednym zestawie stacji maj膮 zawsze jaki艣 wsp贸lny tematyczny zwi膮zek, dotycz膮 danego dzia艂u, czasem tekstu lub np. zagadnienia gramatycznego, konkretnych sprawno艣ci i umiej臋tno艣ci;
- zadania na poszczeg贸lnych stacjach powinny by膰 tak skonstruowane, aby stwarza艂y mo偶liwo艣膰 samokontroli poprawno艣ci wykonanego zadania;
- stacje nie powinny ogranicza膰 uczniom mo偶liwo艣ci wyboru formy pracy; mog膮 oni pracowa膰 indywidualnie, w parach lub ma艂ych grupach
- nauczyciel pe艂ni funkcj臋 obserwatora i doradcy;
- stacji nie nale偶y ocenia膰;
- stacje nie powinny by膰 traktowane jako alternatywna forma sprawdzania wiadomo艣ci.
Literatura:
1. Iwona Kretek, Regina Strzemeska: Der die das. Materia艂y do Lernstationen. Klasy IV-VI, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.
2. Ronald Bauer: Lernen an Stationen in der Grundschule. Ein Weg zum kindgerechten Lernen, Cornelsen Scriptor, Berlin 1997.
3. Post Scriptum Nr 2/ 2003.
1. Iwona Kretek, Regina Strzemeska: Der die das. Materia艂y do Lernstationen. Klasy IV-VI, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.
2. Ronald Bauer: Lernen an Stationen in der Grundschule. Ein Weg zum kindgerechten Lernen, Cornelsen Scriptor, Berlin 1997.
3. Post Scriptum Nr 2/ 2003.

Komentarze
Prze艣lij komentarz