Gamifikacja-skuteczna metoda nauczania.
Gamifikacja-polega na u偶yciu mechanizm贸w z gier, kt贸re mobilizuj膮 do
dzia艂ania, zwi臋kszaj膮 zaanga偶owanie lub zwyczajnie uprzyjemniaj膮 nudne,
powtarzalne i monotonne czynno艣ci. Dzi臋ki niej dobrowolnie podejmujemy
si臋 wykonania zada艅, do kt贸rych zazwyczaj sami nie umiemy si臋 zmusi膰. To
co kochamy w grach, to friends, feedback and fun – przyjaciele,
informacja zwrotna i zabawa.
Gamifikacja nie jest jeszcze w Polsce bardzo popularna, ale coraz wi臋cej nauczycieli wykorzystuje jej elementy, tworz膮c scenariusze lekcji z uczniami. Przeczytajcie, na czym polega gamifikacja i jakie korzy艣ci dla ucznia niesie za sob膮 ten spos贸b nauczania.
Cho膰 sami o tym nie wiedzieli艣my, metody gamifikacji ju偶 od lat s膮 stosowane w polskich szko艂ach. 艢wiadectwa z paskiem w starszych klasach, piecz膮tki za dobre zachowanie w m艂odszych, zdj臋cia najlepszych uczni贸w w gablocie na szkolnym korytarzu czy stare dobre kartk贸wki i wi臋ksze sprawdziany – wszystkie te elementy stanowi膮 wykorzystanie gamifikacji w edukacji. Do wyznacznik贸w tej metody nale偶膮 bowiem:
Gamifikacja nie jest jeszcze w Polsce bardzo popularna, ale coraz wi臋cej nauczycieli wykorzystuje jej elementy, tworz膮c scenariusze lekcji z uczniami. Przeczytajcie, na czym polega gamifikacja i jakie korzy艣ci dla ucznia niesie za sob膮 ten spos贸b nauczania.
Cho膰 sami o tym nie wiedzieli艣my, metody gamifikacji ju偶 od lat s膮 stosowane w polskich szko艂ach. 艢wiadectwa z paskiem w starszych klasach, piecz膮tki za dobre zachowanie w m艂odszych, zdj臋cia najlepszych uczni贸w w gablocie na szkolnym korytarzu czy stare dobre kartk贸wki i wi臋ksze sprawdziany – wszystkie te elementy stanowi膮 wykorzystanie gamifikacji w edukacji. Do wyznacznik贸w tej metody nale偶膮 bowiem:
* jasne zasady oceniania – ucze艅 od pocz膮tku wie, na ka偶dym etapie nauczania, za co przyznano mu punkt czy odznaczenie;
* nauczyciel, tym sposobem, otrzymuje natychmiastowe informacje o post臋pach dziecka w nauce lub jego k艂opotach z przyswajaniem wiedzy;
* ucze艅, podobnie jak w grach, musi zna膰 zar贸wno kr贸tko-, jak i d艂ugoterminowe cele – czego i w jakim czasie ma si臋 nauczy膰;
* celem gamifikacji jest zaanga偶owanie dziecka do wykonywania zada艅, kt贸re inaczej uwa偶a艂by za nudne; nauczyciel buduje w uczniu zaanga偶owanie, ch臋膰 podejmowania wyzwa艅, ale i wsp贸艂pracy z kolegami i kole偶ankami z pracy;
* proponowane dzieciom zadania maj膮 r贸偶ne stopnie trudno艣ci, ucze艅 pokonuje wi臋c, podobnie jak w grze, kolejne etapy, by uzyska膰 rozwi膮zanie;
* poziom trudno艣ci zada艅 jest dostosowany do konkretnego ucznia;
* ucze艅 nie przechodzi do kolejnego etapu, je艣li nie zgromadzi odpowiedniej ilo艣ci punkt贸w, koniecznych do zdobycia w etapie poprzednim; na ko艅cu ka偶dego z wyzwa艅 czego na niego boss fight, czyli najtrudniejsze zadanie, np. egzamin sz贸stoklasisty czy matura, ale r贸wnie偶 wi臋kszy sprawdzian z danej cz臋艣ci materia艂u;
* gamifikacja polega wi臋c na przyznawaniu odznak – badges, przechodzeniu ucznia przez kolejne etapy zadania – levels, kszta艂towania w nim umiej臋tno艣ci – skills, by m贸g艂 osi膮gn膮膰 pe艂ne zaanga偶owanie w wykonywan膮 prac臋, czyli flow.
Gamifikacja-jak stosuje si臋 j膮 w edukacji?
Tak to si臋 sta艂o, 偶e gamifikacja przesz艂a z biznesu do edukacji? Wydawa艂oby si臋, 偶e te dwie dziedziny nie maj膮 ze sob膮 wiele wsp贸lnego, jednak okazuje si臋, 偶e troch臋 im po drodze. Pierwsi naukowcy, kt贸rzy opracowywali strategie biznesowe, wykorzystuj膮c elementy gamifikacji zaznaczali, 偶e zale偶a艂o im na tym, by powt贸rnie obudzi膰 w doros艂ym cz艂owieku dziecko i pozytywne cechy w艂a艣ciwe dla dzieci艅stwa i wczesnej m艂odo艣ci – ciekawo艣膰 艣wiata, ch臋tne podejmowanie nowych wyzwa艅, otwarto艣膰 na pomys艂y innych – o kt贸rych p贸藕niej tak cz臋sto zapominamy.
* nauczyciel, tym sposobem, otrzymuje natychmiastowe informacje o post臋pach dziecka w nauce lub jego k艂opotach z przyswajaniem wiedzy;
* ucze艅, podobnie jak w grach, musi zna膰 zar贸wno kr贸tko-, jak i d艂ugoterminowe cele – czego i w jakim czasie ma si臋 nauczy膰;
* celem gamifikacji jest zaanga偶owanie dziecka do wykonywania zada艅, kt贸re inaczej uwa偶a艂by za nudne; nauczyciel buduje w uczniu zaanga偶owanie, ch臋膰 podejmowania wyzwa艅, ale i wsp贸艂pracy z kolegami i kole偶ankami z pracy;
* proponowane dzieciom zadania maj膮 r贸偶ne stopnie trudno艣ci, ucze艅 pokonuje wi臋c, podobnie jak w grze, kolejne etapy, by uzyska膰 rozwi膮zanie;
* poziom trudno艣ci zada艅 jest dostosowany do konkretnego ucznia;
* ucze艅 nie przechodzi do kolejnego etapu, je艣li nie zgromadzi odpowiedniej ilo艣ci punkt贸w, koniecznych do zdobycia w etapie poprzednim; na ko艅cu ka偶dego z wyzwa艅 czego na niego boss fight, czyli najtrudniejsze zadanie, np. egzamin sz贸stoklasisty czy matura, ale r贸wnie偶 wi臋kszy sprawdzian z danej cz臋艣ci materia艂u;
* gamifikacja polega wi臋c na przyznawaniu odznak – badges, przechodzeniu ucznia przez kolejne etapy zadania – levels, kszta艂towania w nim umiej臋tno艣ci – skills, by m贸g艂 osi膮gn膮膰 pe艂ne zaanga偶owanie w wykonywan膮 prac臋, czyli flow.
Gamifikacja-jak stosuje si臋 j膮 w edukacji?
Tak to si臋 sta艂o, 偶e gamifikacja przesz艂a z biznesu do edukacji? Wydawa艂oby si臋, 偶e te dwie dziedziny nie maj膮 ze sob膮 wiele wsp贸lnego, jednak okazuje si臋, 偶e troch臋 im po drodze. Pierwsi naukowcy, kt贸rzy opracowywali strategie biznesowe, wykorzystuj膮c elementy gamifikacji zaznaczali, 偶e zale偶a艂o im na tym, by powt贸rnie obudzi膰 w doros艂ym cz艂owieku dziecko i pozytywne cechy w艂a艣ciwe dla dzieci艅stwa i wczesnej m艂odo艣ci – ciekawo艣膰 艣wiata, ch臋tne podejmowanie nowych wyzwa艅, otwarto艣膰 na pomys艂y innych – o kt贸rych p贸藕niej tak cz臋sto zapominamy.
Jednym z najlepszych przyk艂ad贸w wykorzystywania gamifikacji w
edukacji s膮 gry edukacyjne. Dzieci pomagaj膮 ulubionym bohaterom wyja艣ni膰
tajemnic臋, pokona膰 czarny charakter, wyruszaj膮 w dalekie misje, a przy
okazji – zupe艂nie tego nie zauwa偶aj膮c – ucz膮 si臋 pracy w grupie,
przyswajaj膮 angielskie s艂贸wka czy tabliczk臋 mno偶enia. Rozwijaj膮 r贸wnie偶
umiej臋tno艣膰 logicznego i kreatywnego my艣lenia, ucz膮 si臋 艂膮czy膰 fakty i
poznaj膮 mechanizm dzia艂ania r贸偶nych proces贸w, np.: jak powstaje l贸d,
dlaczego ci臋偶ar spada z dan膮 szybko艣ci膮, co si臋 stanie, gdy doprowadzimy
do wymieszania dw贸ch konkretnych substancji.
Uczenie si臋 za pomoc膮 gamifikacji jest dla dzieci atrakcyjne, dlatego
偶e ma tak niewiele wsp贸lnego z biernym, cichym wys艂uchiwaniem
nauczycielskich referat贸w. Uczniowie, rozwijaj膮c swoje zdolno艣ci i
anga偶uj膮c si臋 w jak najwy偶szym stopniu, d膮偶膮 do wygranej, kt贸r膮 jest nic
innego jak ca艂o艣ciowe przyswojenie obszaru wiedzy, kt贸rego dotyczy艂y
zaj臋cia. Metoda pozwala nie tylko przyspieszy膰 uczenie si臋, ale r贸wnie偶
zwi臋kszy膰 tempo nauki i uczniowski zapa艂.
Pierwsze kroki gamifikatora-amatora:
1. Okre艣l ostateczny cel, umiej臋tno艣膰, jak膮 ma posi膮艣膰 ucze艅.
2. Podaj list臋 dzia艂a艅, kt贸re pomog膮 uczniowi rozwin膮膰 t臋 umiej臋tno艣膰.
3. Pogrupuj dzia艂ania w poziomy o rosn膮cym stopniu zaawansowania, tak 偶eby wyzwania przed kt贸rymi staje by艂y coraz trudniejsze.Wa偶ne! Ka偶dy poziom powinien oferowa膰 wyzwania o zr贸偶nicowanej trudno艣ci, 偶eby wszystkim uda艂o si臋 zebra膰 wymagan膮 ilo艣膰 punkt贸w.
4. Ustal dla ka偶dego poziomu 艂膮czn膮 warto艣膰 punktow膮, kt贸r膮 trzeba uzyska膰, aby przeskoczy膰 o poziom wy偶ej.
5. Kolejny poziom pozostaje niedost臋pny, dop贸ki uczestnik nie zbierze wymaganej liczby punkt贸w.
6. Przygotuj widoczne dla wszystkich miejsce do zapisywania osi膮gni臋膰-punkt贸w oraz poziom贸w.
7. Uczestnik „wygrywa gr臋”, gdy zgromadzi wszystkie punkty, r贸wnie偶 z ostatniego poziomu.
1. Okre艣l ostateczny cel, umiej臋tno艣膰, jak膮 ma posi膮艣膰 ucze艅.
2. Podaj list臋 dzia艂a艅, kt贸re pomog膮 uczniowi rozwin膮膰 t臋 umiej臋tno艣膰.
3. Pogrupuj dzia艂ania w poziomy o rosn膮cym stopniu zaawansowania, tak 偶eby wyzwania przed kt贸rymi staje by艂y coraz trudniejsze.Wa偶ne! Ka偶dy poziom powinien oferowa膰 wyzwania o zr贸偶nicowanej trudno艣ci, 偶eby wszystkim uda艂o si臋 zebra膰 wymagan膮 ilo艣膰 punkt贸w.
4. Ustal dla ka偶dego poziomu 艂膮czn膮 warto艣膰 punktow膮, kt贸r膮 trzeba uzyska膰, aby przeskoczy膰 o poziom wy偶ej.
5. Kolejny poziom pozostaje niedost臋pny, dop贸ki uczestnik nie zbierze wymaganej liczby punkt贸w.
6. Przygotuj widoczne dla wszystkich miejsce do zapisywania osi膮gni臋膰-punkt贸w oraz poziom贸w.
7. Uczestnik „wygrywa gr臋”, gdy zgromadzi wszystkie punkty, r贸wnie偶 z ostatniego poziomu.

Komentarze
Prze艣lij komentarz