
Edukacja ma艂ych dzieci w klasach I-III jest kluczowa dla ich dalszego
rozwoju. Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wprowadzenie i
przygotowanie do dalszej nauki. Jest to szczeg贸lny etap w rozwoju
dziecka, w kt贸rym kszta艂tuje si臋 jego psychika, rozwijaj膮 si臋 relacje
spo艂eczne, pojawiaj膮 si臋 preferencje, przekonania i pogl膮dy, rozwija
szeroki zakres umiej臋tno艣ci kluczowych, spo艂ecznych i cyfrowych. Od
tego, jak ukszta艂tuje si臋 osobowo艣膰 dziecka na tym etapie, zale偶e膰
b臋dzie jego p贸藕niejszy rozw贸j. Na tym etapie kszta艂cenia nie chodzi o
to, aby dzieci z trzeciej do czwartej klasy przesz艂y maj膮c ju偶 jaki艣
ugruntowany i trwa艂y zas贸b wiedzy. Ma艂e dzieci ucz膮 si臋 przede wszystkim
przez zabaw臋, nie za艣 siedz膮c nad podr臋cznikiem. Narzekania, jakie od
czasu do czasu s艂ycha膰 w艣r贸d nauczycieli klas czwartych, 偶e „te dzieci
nic nie potrafi膮“, brzmi膮 do艣膰 niepowa偶nie i s膮 raczej dowodem na brak
rozumienia procesu rozwoju ma艂ego dziecka i brak znajomo艣ci podstawy
programowej dla klas I-III (kt贸r膮 nauczyciel IV klasy powinien dobrze
zna膰). Edukacja w klasach I-III polega przede wszystkim na organizowaniu
czynno艣ci uczenia si臋 dzieci, tak, aby mog艂y do艣wiadcza膰 jak
najbardziej r贸偶norodnych i rozwijaj膮cych form poznawania 艣wiata i
kszta艂towania w艂asnych umiej臋tno艣ci. Kluczowa jest tu r贸偶norodno艣膰
do艣wiadcze艅. Nie mo偶e zabrakn膮膰 doskonalenia komunikowania si臋,
rozwijania interakcji spo艂ecznych, 膰wiczenia umiej臋tno艣ci manualnych,
ale i poznawania 艣wiata technologii, kt贸re znacznie cz臋艣ciej s膮 ju偶 w
naszych domach ni偶 w szko艂ach (one s艂u偶膮 nie tylko rozrywce, ale tak偶e
edukacji, co trzeba podkre艣la膰 na ka偶dym kroku). Nauczyciele
wczesnoszkolni s膮 cz臋sto niedoceniani w systemie edukacji. Traktuje si臋
ich czasem jako kategori臋 po艣redni膮 pedagog贸w, kt贸rym bli偶ej do
przedszkola ni偶 do „powa偶nej“ edukacji. Zdarza si臋, 偶e nie doceniaj膮 ich
te偶 rodzice, kt贸rzy czuj膮 si臋 nieco zagubieni – straszeni od kilku lat
przez innych rodzic贸w, 偶e szko艂a (czytaj: w艂a艣nie ci nauczyciele!)
zniszcz膮 dzieci艅stwo ich sze艣cio- i siedmiolatk贸w. Rodzicu pami臋taj!!
w艣r贸d nauczycieli wczesnoszkolnych s膮 艣wietni pedagodzy, kt贸rzy
doskonale znaj膮 si臋 na przygotowaniu dzieci do dalszych etap贸w
kszta艂cenia, a tak偶e s膮 w stanie dzieli膰 si臋 swoj膮 wiedz膮 i
umiej臋tno艣ciami z innymi nauczycielami, podnosz膮c tym samym poziom i
jako艣膰 edukacji w klasach I-III.
Komentarze
Prze艣lij komentarz