ADHD

Podstaw膮 pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo jest wiedza na temat jego dolegliwo艣ci oraz cierpliwa spokojna, pe艂na zrozumienia i 偶yczliwo艣ci postawa rodzic贸w i wychowawc贸w. Prac臋 z dzieckiem nadpobudliwym zawsze trzeba zacz膮膰 od zaakceptowania jego odmienno艣ci i niemo偶liwo艣ci w zwi膮zku z tym wymaga innego podej艣cia. Skr贸t ADHD pochodzi od angielskiej nazwy zespo艂u nadpobudliwo艣ci psychoruchowej – Attention Deficyt Hyperactivity Disodrer. Diagnozuje si臋 go u dzieci, u kt贸rych objawy wyst膮pi艂y przed uko艅czeniem 7 lat i utrzymywa艂y si臋 ponad p贸艂 roku. Symptomy r贸偶ni膮 si臋 w zale偶no艣ci od osoby. Dzieci z ADHD maj膮 problemy z utrzymaniem uwagi, impulsywno艣ci膮 i wzmo偶on膮 ruchliwo艣ci膮. Ze wzgl臋du na to, 偶e inne zaburzenia (chroniczny l臋k, infekcje itp.) przejawiaj膮 si臋 podobnie, trzeba si臋 dobrze zastanowi膰, nim „przykleimy” danej osobie etykietk臋 nadpobudliwo艣ci. Trzeba tak偶e zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e w pewnym wieku jest czym艣 naturalnym, 偶e dzieci s膮 nieuwa偶ne czy ruchliwe. Przedszkolaki maj膮 du偶o energii, co nie znaczy, i偶 s膮 nadpobudliwe. Zachowanie dziecka nadpobudliwego na og贸艂 przeszkadza nauczycielom w prowadzeniu lekcji, a pyzatym uczniom w zdobywaniu wiedzy. Szko艂a jest tym miejscem gdzie dziecko przebywa d艂ugo i stawia coraz to nowe i trudne wyzwania. Dziecko musi tak jak inni uczniowie usiedzie膰 przez 45minut w 艂awce, s艂ucha膰 nauczyciela nawet kilkana艣cie minut w pe艂nym skupieniu, wykonywa膰 cz臋sto dla niego nudne zadania, zapami臋tywa膰 i odtwarza膰 z pami臋ci kilka informacji jednocze艣nie, panowa膰 nad swoim zachowaniem, nie biega膰 po korytarzu, podporz膮dkowa膰 si臋 poleceniom, doprowadzi膰 do ko艅ca rozpocz臋te dzia艂ania. To wszystko dla dziecka nadpobudliwego za trudne.
JAK WYBIERA膯 ZABAWKI I GRY DLA DZIECI Z ADHD?
„Wykorzystaj ich si艂臋 fizyczn膮”. Wiele nadpobudliwych dzieci ma du偶o energii, kt贸r膮 powinny jako艣 spo偶ytkowa膰. Warto ukierunkowa膰 j膮 na aktywno艣膰 fizyczn膮, np. sporty takie jak p艂ywanie, karate. B臋dzie to swego rodzaju wentyl bezpiecze艅stwa.
„Pomagaj w uzyskaniu pewno艣ci siebie”. Dzieci z ADHD maj膮 k艂opoty z uko艅czeniem skomplikowanych, wieloetapowych zada艅, poniewa偶 szybko si臋 zniech臋caj膮, czuj膮 si臋 sfrustrowane. Nie nale偶y wi臋c kupowa膰 skomplikowanych uk艂adanek czy zestaw贸w lego, gdy偶 mog膮 podzia艂a膰 na nie odstraszaj膮co. Zamiast tego lepiej zacz膮膰 od prostszych wzor贸w, kt贸re sk艂adaj膮 si臋 z mniejszej liczby element贸w i s膮 obrazami rozpoznawalnymi dla dziecka, np. powi臋kszonej mapy Polski, dobrze znanej postaci z bajki.
„Usu艅 z pomieszczenia wszystkie zb臋dne przedmioty”. Pok贸j nie mo偶e wygl膮da膰 jak sklep z zabawkami. Nadpobudliwe dzieci 艂atwo si臋 dekoncentruj膮, gdy ca艂e mrowie kolorowych i ciekawych rzeczy „rywalizuje” o ich uwag臋 z aktualnie wykorzystywan膮 zabawk膮. By pom贸c maluchowi w艂a艣ciwie zogniskowa膰 uwag臋, warto k艂a艣膰 na stole jedn膮 zabawk臋 lub gr臋 tylko t臋, kt贸r膮 si臋 w艂a艣nie zajmujemy. Pozosta艂e przedmioty mo偶na w tym czasie trzyma膰 w zamkni臋tej szafce, ukryte przed wzrokiem dziecka. Mniejsza liczba przedmiot贸w pozwala osi膮gn膮膰 du偶o lepsze rezultaty.
„Skr贸膰 czas trwania pojedynczej zabawy”. Kr贸tkie gry z kilkoma 艂atwymi do zrozumienia i zapami臋tania regu艂ami s膮 dobrym wyborem w przypadku dzieci z nadpobudliwo艣ci膮 psychoruchow膮.
„Pobawcie si臋 w teatrzyk”. Czy b臋dzie to gra prawdziwie aktorska z przebieraniem si臋 w specjalne kostiumy, czy zabawa z pacynkami, lalkami w zaaran偶owanej wsp贸lnie scenerii, pomo偶e to dziecku rozwin膮膰 wyobra藕ni臋 i zdolno艣ci komunikacyjne oraz wyrazi膰 emocje, kt贸re nigdy nie zosta艂yby mo偶e bezpo艣rednio wyartyku艂owane.
„Ekspresja artystyczna to strza艂 w dziesi膮tk臋”.
Wiele dzieci z ADHD ci膮gle s艂yszy, 偶e nie potrafi膮 niczego dobrze zrobi膰. Swobodne (bez zadanego tematu lub/i limitu czasu) lepienie z gliny, rysowanie du偶ymi markerami, malowanie itp. daje szans臋 na wyra偶enie siebie bez u偶ycia s艂贸w. Dost臋pnych materia艂贸w mo偶na u偶ywa膰 na wszelkie mo偶liwe sposoby, byle tylko nie by艂y one niebezpieczne. Poza tym wszystkie „chwyty” s膮 dozwolone i nie podlegaj膮 ocenie – to jest dobre, a to z艂e, to da艂oby lepsze, ciekawsze efekty… Zadanie rodzica polega na chwaleniu dziecka, koordynowaniu artystycznego show, w kt贸rym mog膮 wzi膮膰 udzia艂 (jako widzowie albo pe艂noprawni uczestnicy) inni cz艂onkowie rodziny.
„Upewnij si臋, 偶e wszyscy znajduj膮 si臋 w tym samym zespole”. We藕 pod uwag臋 to, 偶e mo偶esz pom贸c dzieciom z ADHD i stworzy膰 przyjazne, wspieraj膮ce je 艣rodowisko, w kt贸re zaanga偶owani b臋d膮 wszyscy cz艂onkowie rodziny. Dalsi krewni powinni by膰 zach臋cani do kontaktu z dzieckiem z ADHD, trzeba si臋 jednak upewni膰, 偶e maj膮 rozs膮dne oczekiwania. Na przyk艂ad nie mo偶na oczekiwa膰 po nadpobudliwym dziecku, 偶e b臋dzie przez d艂u偶szy czas siedzia艂o nieruchomo przy jakiej艣 grze. Wa偶ne jest, by ka偶dy zdawa艂 sobie z tego spraw臋. Dzi臋ki temu uniknie si臋 frustracji czy awantur.
Literatura:
1. Komender J, „Zesp贸艂 nadpobudliwo艣ci psychoruchowej z deficytem uwagi” Warszawa 1997.
2. Sarfontein G, „Twoje nadpobudliwe dziecko” Warszawa 1999
3. Nartowska H, „Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo” Warszawa 1972
4. Wola艅czyk , Ko艂akowski A, Skotnicka A „Nadpobudliwo艣膰 psychoruchowa u dzieci” Lublin 1999

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Za co mo偶emy polubi膰 Pana Kleksa

Gamifikacja-skuteczna metoda nauczania.