Escape room w szkole-zamknij uczni贸w w sali, schowaj klucz-naucz ich my艣lenia i wsp贸艂pracy.
Escape room ma swoje korzenie w 艣wiecie wirtualnych gier, gdzie w roku 1988 powsta艂a pierwsza tego typu gra oparta wy艂膮cznie na tek艣cie, kt贸ry pojawia艂 si臋 na ekranie monitora. Sama tre艣膰 przygody (opis pomieszczenia itp.) wystarczy艂a, by gracz 艣wietnie si臋 bawi艂 i z wypiekami na twarzy d膮偶y艂 do postawionego celu, czyli ucieczki z zamkni臋tego pomieszczenia. Bo o to w艂a艣nie od pocz膮tku chodzi艂o w tej popularnej na 艣wiecie rozgrywce – o ucieczk臋 z danego pomieszczenia, z kt贸rego mo偶na by艂o uciec wy艂膮cznie po rozwik艂aniu wszystkich zagadek i rebus贸w. Escape room trafi艂 r贸wnie偶 do Polski, wi臋c serdecznie zapraszamy Was do wzi臋cia udzia艂u w zabawie w rewelacyjnie przygotowanych pokojach w takich miastach jak Warszawa, Krak贸w, Wroc艂aw, Pozna艅, Katowice i innych. Escape Room to nowa forma rozrywki, kt贸ra pozwala prze偶ywa膰 emocje z film贸w i gier komputerowych w rzeczywisto艣ci. W 艣wiecie komputer贸w i tablet贸w, jest to 艣wietny pomys艂 na rozrywk臋 w rzeczywisto艣ci. Zabawy typu escape room maj膮 doskona艂y wp艂yw na intelektualny rozw贸j, szczeg贸lnie m艂odszych graczy. Stawienie czo艂a napotkanym zagadkom rozwija wyobra藕nie, kreatywno艣膰 i spostrzegawczo艣膰. Ucz膮 wsp贸艂pracy, umiej臋tno艣ci logicznego my艣lenia i 艂膮czenia fakt贸w. Escape room to szczeg贸lna rozrywka, co艣 na kszta艂t gry terenowej, podchod贸w i rozwi膮zywania zagadek na czas. Regu艂y zabawy s膮 dosy膰 proste. Zamkni臋ci w pomieszczeniu gracze maj膮 tylko jedno zadanie-wydosta膰 si臋 z niego, w okre艣lonym czasie. Wydostanie si臋 z pomieszczenia wi膮偶e si臋 z wykonaniem szeregu r贸偶nego rodzaju 艂amig艂贸wek i zada艅, ka偶da kolejna to wskaz贸wka do upragnionego wyj艣cia. Wystarczy znale藕膰 klucz. W przypadku szko艂y, kt贸ra ma bibliotek臋 mo偶na 艣wietnie przygotowa膰 escape room z okazji np. 艣wiatowego dnia ksi膮偶ki. Zdecydowanie mo偶na wykorzysta膰 zasoby biblioteki, a zadania b臋d膮 wi膮za艂y si臋 z literatur膮 i ksi膮偶kami. Do przeprowadzenia ucieczki mo偶na wykorzysta膰 dowolne zamkni臋te pomieszczenie np. cz臋艣膰 biblioteki, troch臋 w艂asnych „zabawek” i bibelot贸w, papier, foli臋 oraz latarki. Dodatkowo mo偶na zas艂oni膰 okna i przygotowa膰 ciekaw膮 dekoracj臋, wszak biblioteki lubi膮 go艣ci膰 w strefach mroku.
Podsumowuj膮c, oraz na zach臋t臋 dla wszystkich, kt贸rzy maj膮 ochot臋 przygotowa膰 escape room w szkole lub zagra膰 w niego z uczniami – w kilku punktach, dlaczego warto
1. W grupie si艂a ! Samemu wyj艣cia nie znajdziesz, escape room to gra dru偶ynowa, 艣wietny spos贸b na 膰wiczenie wsp贸艂pracy i integracji grupy. Moi uczniowie cz臋sto nie przepadaj膮 za prac膮 w grupach, nie s膮 do niej przygotowani na wcze艣niejszych etapach edukacji. No chyba, 偶e s膮 dru偶yn膮, kt贸ra szuka wyj艣cia. Wtedy, ku naszemu zdumieniu, ka偶dy z pi臋cioosobowych zespo艂贸w dogadywa艂 si臋 perfekcyjnie .
2. R贸偶norodno艣膰. Escape room ma sens, je艣li przygotowane zadnia uruchamiaj膮 r贸偶ne pok艂ady wiedzy i umiej臋tno艣ci. W naszym przypadku zagadki odnosi艂y si臋 nie tylko do tytu艂贸w i tre艣ci ksi膮偶ek; opiera艂y si臋 na znajomo艣ci funkcjonowania biblioteki (co i jak znale藕膰 w katalogu), sprycie (zagadka, kt贸r膮 odczytasz tylko przy pomocy lusterka), pomys艂owo艣ci ( jak wyci膮gn膮膰 klucz z butelki?) czy spostrzegawczo艣ci (gdzie jest kwiat, czy aby ten szlaczek nie odczytamy za pomoc膮 lupy, kt贸r膮 widzieli艣my wcze艣niej?).
3. My艣lenie dywergencyjne, to te, tak cenione przez Kena Robinsona, – szukanie nowych, kreatywnych zastosowa艅 i rozwi膮za艅. Dlatego te偶 nie ma co si臋 denerwowa膰, je艣li ucze艅 wbrew naszym przewidywaniom wykorzysta kwiaty doniczkowe do wyj艣cia czy pominie trzy zagadki, bo zauwa偶y艂, 偶e jedna z ksi膮偶ek nie jest zakurzona Tu nie ma z艂ych rozwi膮za艅, czy nieprawid艂owych odpowiedzi. Liczy si臋 tylko jak szybko uda nam si臋 znale藕膰 wyj艣cie. W escape roomie ma prawo zdarzy膰 si臋 wszystko, oczywi艣cie w granicach bezpiecze艅stwa i rozs膮dku.
4. Nauka i zabawa. Wa偶na prawda dla ucz膮cych dzisiaj. Efektywno艣膰 nauczania 艂膮czy si臋 z pozytywnymi emocjami. Wszyscy, kt贸re zatrzasn臋li si臋 w bibliotece byli zachwyceni gr膮 i te emocje pomog艂y im znale藕膰 drog臋 wyj艣cia.
5. Biblioteka. Oswajanie przestrzeni kulturowej (w tym wypadku szko艂y i biblioteki) w spos贸b symboliczny i spo艂eczny, jest dla mnie jednym z wa偶niejszych zada艅 wsp贸艂czesnej edukacji.
Biblioteka to co艣 wi臋cej ni偶 tylko pok贸j z ksi膮偶kami, nasz escape room opiera艂 si臋 na pokazaniu, 偶e ksi膮偶ki same w sobie s膮 przestrzeniami, kt贸re kryj膮 w sobie wiele.
A szko艂a nie jest tylko przestrzeni膮 nauki i rygoru, ale te偶 miejscem wsp贸lnoty dzia艂a艅.


.
OdpowiedzUsu艅Z tego co s艂ysza艂am to naprawd臋 艣wietna zabawa :) Jeszcze co prawda nigdy nie by艂am, ale chcia艂abym si臋 wybra膰 do tego escape roomu http://noescape.pl/ . Moje przyjaci贸艂ki mnie namawiaj膮 wi臋c si臋 musz臋 w ko艅cu skusi膰
OdpowiedzUsu艅