Jak pom贸c dziecku w nauce?.

 Znalezione obrazy dla zapytania praca domowa
Jako rodzice w rozmowach z dzie膰mi podkre艣lamy wag臋 wykszta艂cenia. Wyja艣niamy im, 偶e je艣li chc膮 osi膮ga膰 dobre wyniki, sukcesy w szkole, je艣li chc膮 mie膰 w przysz艂o艣ci ciekaw膮 prac臋 i 偶y膰 na dobrym poziomie, powinny si臋 uczy膰. Mamy racj臋. Jednak偶e nie wystarczy m贸wi膰 dzieciom, 偶e powinny si臋 uczy膰, lecz trzeba im tak偶e pokaza膰, jak osi膮ga膰 lepsze wyniki w nauce. Jeste艣my przecie偶 partnerami w procesie kszta艂cenia naszych dzieci. Odgrywamy wielk膮 rol臋 w ich fizycznym, intelektualnym i spo艂ecznym rozwoju.Warunkiem sukcesu jest aktywny udzia艂 rodzic贸w w rozwoju dziecka, od najwcze艣niejszych lat do momentu, gdy b臋d膮 w stanie si臋 usamodzielni膰. Dziecko powinno bra膰 aktywny udzia艂 w 偶yciu codziennym rodzic贸w: robi膰 zakupy w sklepie, pomaga膰 przy przygotowywaniu posi艂k贸w, wykonywa膰 prace porz膮dkowe itp. ( razem z rodzicami). Oczywi艣cie nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na bezpiecze艅stwo dziecka i dostosowa膰 wymagania do jego wieku. Podczas wykonywania wsp贸lnie z rodzicami codziennych czynno艣ci dziecko wdra偶a si臋 do systematycznej pracy, wyrabia si臋 w nim poczucie odpowiedzialno艣ci i szacunku do pracy rodzic贸w, staje si臋 bardziej samodzielne, a co za tym idzie pewniejsze siebie. Podczas wsp贸lnych prac i zabaw dziecko ma okazj臋 poby膰 z rodzicami i porozmawia膰 o rzeczach wa偶nych i mniej wa偶nych. Z dzie膰mi trzeba du偶o rozmawia膰. Nale偶y s艂ucha膰 ich uwa偶nie. Rodzice powinni r贸wnie偶 zadba膰 o wsp贸lny wypoczynek, podczas kt贸rego razem z dzie膰mi zregeneruj膮 si艂y. W wieku wczesnoszkolnym dzieci maja bardzo silna potrzeb臋 zabawy i nale偶y stara膰 si臋 j膮 zaspokaja膰. Pomys艂y poddadz膮 same dzieci. Dobrze jest zach臋ca膰 dziecko do rozwi膮zywania 艂amig艂贸wek, rebus贸w, krzy偶贸wek, uk艂adania puzzli, historyjek i w razie potrzeby zaoferowa膰 dyskretn膮 pomoc. Czynno艣ci te, podobnie jak gry planszowe szachy, warcaby rozwijaj膮 zdolno艣膰 logicznego my艣lenia. Wa偶ne jest te偶, by pom贸c dziecku odkry膰, a p贸藕niej rozwija膰 u dzieci zainteresowania, zaprasza膰 do teatru, muzeum. Dziecko ma okazj臋 poznawa膰 艣wiat kultury i sztuki w najwy偶szym wydaniu. Rodzice powinni zadba膰 tak偶e o to, by dzieci rysowa艂y, poniewa偶 ju偶 sama czynno艣膰 rysowania uczy zmys艂u obserwacji i pomagaj膮 rozwija膰 sprawno艣ci manualne. Ponadto prace plastyczne i techniczne rozwijaj膮 tw贸rcz膮 wyobra藕ni臋 i poprzez sztuk臋 dziecko realizuje si臋.
Dziecko otoczone mi艂o艣ci膮, zainteresowaniem rodzic贸w ma stworzone podstawy do nauki, a co si臋 z tym wi膮偶e – do rozwoju.
Opanowanie umiej臋tno艣ci czytania, pisania i arytmetyki jest bardzo wa偶ne. W przysz艂o艣ci te umiej臋tno艣ci b臋d膮 potrzebne w ka偶dej prawie dziedzinie, z jak膮 dzieci zetkn膮 si臋 w trakcie ca艂ego procesu kszta艂cenia. Z ka偶dego przedmiotu b臋d膮 zadawane tematy do samodzielnego opracowania, a z j臋zyka polskiego lektury, kt贸re dziecko ma nie tylko przeczyta膰, ale i zrozumie膰, by opanowa膰 dany materia艂. Na opanowanie tych trzech podstawowych umiej臋tno艣ci s膮 skuteczne sposoby. Wszystko zaczyna si臋 od czytania. Twierdzenie „ czytanie to podstawa” jest prawdziwe. Wszyscy uczymy si臋 nowych poj臋膰 i zdobywamy informacje poprzez czytanie. Obok m贸wienia i s艂uchania jest to jeden z g艂贸wnych sposob贸w poszerzania s艂ownictwa, poznawania 艣wiata i rozwijania zdolno艣ci my艣lenia. My, rodzice mo偶emy si臋 w du偶ej mierze przyczyni膰 do wyrabiania w dziecku od najm艂odszych lat zami艂owania do lektury. Zaczyna si臋 to od bajek i historyjek, wierszy, kt贸re czytamy dzieciom. P贸藕niej prowadzimy je do biblioteki, pokazujemy ksi膮偶ki, kt贸re mog膮 je zaciekawi膰 i namawiamy do czytania. Nast臋pnie pomagamy dzieciom w rozumieniu nowych s艂贸w i poj臋膰, kt贸re b臋d膮 stara艂y si臋 opanowa膰 podczas nauki w szkole. Dobrze jest poczyta膰 dziecku chwil臋, a potem niech to robi samodzielnie. Bezpo艣redni udzia艂 rodzic贸w bardzo uatrakcyjnia czytanie. W 偶yciu codziennym niech dzieci czytaj膮 etykiety produkt贸w spo偶ywczych, r贸偶ne napisy, reklamy itp
Pisanie jest umiej臋tno艣ci膮 bardziej zaawansowan膮 ni偶 czytanie, poniewa偶 polega na przedstawianiu innym odbiorcom naszych my艣li, nawet, je艣li dziecko nie zostanie zawodowym pisarzem, b臋dzie musia艂o w swoim 偶yciu wiele rzeczy wyra偶a膰 na pi艣mie. Dziecko pisz膮c wyra偶a swoje my艣li i prezentuje, czego si臋 nauczy艂o. Jest to wa偶ne nie tylko na lekcjach j臋zyka polskiego, ale i na innych. Jak najcz臋艣ciej dziecko powinno pisa膰 w konkretnym celu: podpisywa膰 si臋, pisa膰 list臋 zakup贸w, 偶yczenia na kartkach, informacje dla rodzic贸w ( wa偶ne, 偶eby pos艂ugiwa艂o si臋 literami pisanymi a s艂owa by艂y napisane zgodnie z zasadami ortografii). Dobrze te偶, gdy dziecko na pocz膮tku nauki codziennie 膰wiczy pisanie liter, ich po艂膮cze艅, wyraz贸w , a p贸藕niej zda艅. Umiej臋tno艣膰 poprawnego pisania opanuje wtedy szybciej i 艂atwiej b臋dzie przyswaja艂 dany materia艂 . Matematyka za艣 to podstawa wszystkich dziedzin 艣cis艂ych. W przekonaniu wielu os贸b s膮 one takie trudne w艂a艣nie dlatego, 偶e wymagaj膮 znajomo艣ci matematyki. We wsp贸艂czesnym 艣wiecie, gdzie cz臋sto mamy do czynienia z coraz bardziej zaawansowana technologi膮, znajomo艣膰 matematyki jest konieczno艣ci膮. Matematyka jest dyscyplin膮 niezwykle logiczn膮, kolejne etapy jej poznawania opieraj膮 si臋 na zgromadzonej ju偶 wcze艣niej wiedzy. Wszelkie braki w wiedzy lub umiej臋tno艣ciach matematycznych skutkuj膮 brakiem zrozumienia okre艣lonego materia艂u w chwili obecnej i przysz艂o艣ci. Nale偶y rozpocz膮膰 i 膰wiczy膰 nauk臋 matematyki na konkretnych przyk艂adach w 偶yciu codziennym, gra膰 w gry planszowe (liczenie oczek na kostce i p贸l na planszy, liczenie pieni臋dzy w grze,)np. „ Eurobiznes”, „ Bierki”, wszystkie gry planszowe.Z u艂amkami mo偶na dziecko zapozna膰 podczas dzielenia np. tortu na cz臋艣ci i obja艣nienie tego. Zadania tekstowe sprawiaj膮 dzieciom du偶o trudno艣ci, dlatego wskazane s膮 膰wiczenia w rozwi膮zywaniu tych zada艅 na r贸偶nych przyk艂adach praktycznych.
B臋d膮c partnerami dzieci w procesie uczenia si臋, rodzice odgrywaj膮 zasadnicz膮 rol臋 w kszta艂towaniu ich pogl膮d贸w na wykszta艂cenie. Pomagaj膮 im osi膮gn膮膰 za艂o偶one cele. Mog膮 zrobi膰 bardzo wiele, staj膮c si臋 dla dzieci dobrymi wzorami i stwarzaj膮c otoczenie zach臋caj膮ce do nauki.
Zastosowanie si臋 do przedstawionych sposob贸w pracy z dzieckiem przedstawionych w te艣cie powy偶ej oraz uj臋tych w formie pr贸艣b dziecka ma wiele zalet: dziecko b臋dzie mie膰 wysok膮 motywacj臋 do nauki, poniewa偶 b臋dzie mu ona sprawia艂a przyjemno艣膰, b臋dzie odnosi艂o sukcesy w szkole i w 偶yciu znacznie poprawi si臋 samoocena dziecka i wzro艣nie jego pewno艣膰 siebie, je艣li dziecko b臋dzie przekonane, 偶e co艣 potrafi zrobi膰 na pi膮tk臋, b臋dzie my艣la艂o o sobie jako dobrym uczniu i nie b臋dzie zadowala艂o si臋 mniejszymi osi膮gni臋ciami, a tym samym wzro艣nie zadowolenie Pa艅stwa.
Pro艣by dziecka:
Mamo! Tato! Prosz臋 przygotujcie mi miejsce do pracy i odrabiania lekcji oraz miejsce, gdzie po艂o偶臋 tornister, ksi膮偶ki, zeszyty. Prosz臋 Was o cisz臋, spok贸j i pogodn膮 atmosfer臋 w domu. Gdy przychodz臋 ze szko艂y do domu PROSZ臉:
1. Zapytaj mnie, co by艂o w szkole.
2. Rozmawiaj ze mn膮 cz臋sto.
3. Pochwal za co mo偶na pochwali膰, zga艅 – za co zgani膰 trzeba.
4. Pociesz mnie, kiedy spotyka mnie niepowodzenie.
5. Ustal ze mn膮 godzin臋, o kt贸rej mam siada膰 do lekcji, ale zostaw mi troch臋 wolnego czasu.
6. Przypomnij mi, je艣li zapomn臋 o um贸wionym czasie usi膮艣膰 do odrabiania lekcji.
7. Posied藕 troch臋 przy mnie, kiedy b臋d臋 odrabia膰 lekcje.
8. Nigdy na mnie nie krzycz, bo ja wtedy przestaj臋 zupe艂nie rozumie膰 i boj臋 si臋.
9. Sprawd藕, czy wszystko mam w tornistrze, co jest na nast臋pny dzie艅 potrzebne do szko艂y.
10. Porozmawiaj o mnie z moj膮 Pani膮, ale nie uskar偶aj si臋 na mnie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Za co mo偶emy polubi膰 Pana Kleksa

Gamifikacja-skuteczna metoda nauczania.