Rodzice sojusznikami nauczyciela.
Spo艂eczno艣膰 szkolna to co艣 wi臋cej ni偶 tylko nauczyciele i uczniowie
ucz臋szczaj膮cy do szko艂y. To tak偶e rodzice, o kt贸rych szko艂a nie mo偶e
zapomina膰, podobnie jak rodzice nie mog膮 odda膰 dzieci do szko艂y tylko po
to, by mie膰 „problem z g艂owy”. Rodzice powinni by膰 zaanga偶owani w 偶ycie
szko艂y, za艣 nauczyciele powinni wychodzi膰 do rodzic贸w z propozycjami i
dzia艂aniami wspieraj膮cymi aktywizacj臋 i rozw贸j uczni贸w.Taka wsp贸艂praca
pomi臋dzy nauczycielami i rodzicami jest szczeg贸lnie wa偶na na etapie
wczesnoszkolnym. Zw艂aszcza w zer贸wce i klasie I dla wszystkich wszystko
jest nowe – dla nauczyciela nieznane dzieci i rodzice; dla m艂odych
uczni贸w – nowy budynek, koledzy, porz膮dek dnia, obowi膮zki; dla rodzic贸w –
szko艂a, nauczyciele, zaj臋cia, obowi膮zki.Niestety, niepotrzebnie od
kilku lat niekt贸re 艣rodowiska rodzic贸w staraj膮 si臋 poprzez swoje
dzia艂ania propagandowe niszczy膰 potencja艂 owocnej wsp贸艂pracy pomi臋dzy
szko艂膮 i rodzicami ju偶 na starcie szkolnym. Nie mo偶na na wszelki spos贸b
udowadnia膰, 偶e szko艂y s膮 z艂e dla ich dzieci, 偶e szko艂y s膮
nieprzygotowane na przyj臋cie sze艣cio- i siedmiolatk贸w, 偶e wszystko jest
nie tak zorganizowane, jak si臋 rodzicom wydaje, 偶e by膰 powinno itp. Jak
niczego w edukacji potrzebujemy zaufania spo艂ecznego, a tymczasem dzi臋ki
nieodpowiedzialnym kampaniom zminimalizowali艣my je chyba do minimum.
Nieprawid艂owo艣ci mo偶na wykaza膰 i niwelowa膰 tak偶e w dialogu, a nie
stawiaj膮c wszystko od razu na ostrzu no偶a. Wsp贸艂praca pomi臋dzy rodzicami
i nauczycielami jest kluczowa dla (lepszej) edukacji dzieci i m艂odzie偶y
na ka偶dym etapie kszta艂cenia. Spr贸bujmy nie szuka膰 na si艂臋 wrog贸w. Na
ka偶dym etapie edukacji rodzice powinni przede wszystkim stara膰 si臋
wspiera膰 nauczycieli swoich dzieci, a tak偶e jak najcz臋艣ciej anga偶owa膰
si臋 w edukacj臋 swych dzieci. Rodzice mog膮 艣wietnie wspiera膰 uczenie si臋
swoich dzieci poza szko艂膮, maj膮 tak偶e du偶y wp艂yw na wykszta艂cenie si臋
pewnych nawyk贸w i praktyk, kt贸re mog膮 pomaga膰 (albo i przeszkadza膰) w
nauce w kolejnych latach. Dialog nauczyciela i rodzic贸w jest niezb臋dny
ju偶 od klasy I. Wsp贸艂pracuj膮c mo偶emy budowa膰 lepsz膮 szko艂臋 naszych
dzieci. Nawet je艣li zauwa偶amy r贸偶ne braki i mankamenty, starajmy si臋
anga偶owa膰 we wsp贸艂prac臋 po to, aby je sukcesywnie niwelowa膰 (cho膰 nie
wszystko da si臋 zrobi膰 od razu, nie ma cud贸w).
殴r贸d艂o: edunews.pl
殴r贸d艂o: edunews.pl


Komentarze
Prze艣lij komentarz