Rodzice sojusznikami nauczyciela.

Spo艂eczno艣膰 szkolna to co艣 wi臋cej ni偶 tylko nauczyciele i uczniowie ucz臋szczaj膮cy do szko艂y. To tak偶e rodzice, o kt贸rych szko艂a nie mo偶e zapomina膰, podobnie jak rodzice nie mog膮 odda膰 dzieci do szko艂y tylko po to, by mie膰 „problem z g艂owy”. Rodzice powinni by膰 zaanga偶owani w 偶ycie szko艂y, za艣 nauczyciele powinni wychodzi膰 do rodzic贸w z propozycjami i dzia艂aniami wspieraj膮cymi aktywizacj臋 i rozw贸j uczni贸w.Taka wsp贸艂praca pomi臋dzy nauczycielami i rodzicami jest szczeg贸lnie wa偶na na etapie wczesnoszkolnym. Zw艂aszcza w zer贸wce i klasie I dla wszystkich wszystko jest nowe – dla nauczyciela nieznane dzieci i rodzice; dla m艂odych uczni贸w – nowy budynek, koledzy, porz膮dek dnia, obowi膮zki; dla rodzic贸w – szko艂a, nauczyciele, zaj臋cia, obowi膮zki.Niestety, niepotrzebnie od kilku lat niekt贸re 艣rodowiska rodzic贸w staraj膮 si臋 poprzez swoje dzia艂ania propagandowe niszczy膰 potencja艂 owocnej wsp贸艂pracy pomi臋dzy szko艂膮 i rodzicami ju偶 na starcie szkolnym. Nie mo偶na na wszelki spos贸b udowadnia膰, 偶e szko艂y s膮 z艂e dla ich dzieci, 偶e szko艂y s膮 nieprzygotowane na przyj臋cie sze艣cio- i siedmiolatk贸w, 偶e wszystko jest nie tak zorganizowane, jak si臋 rodzicom wydaje, 偶e by膰 powinno itp. Jak niczego w edukacji potrzebujemy zaufania spo艂ecznego, a tymczasem dzi臋ki nieodpowiedzialnym kampaniom zminimalizowali艣my je chyba do minimum. Nieprawid艂owo艣ci mo偶na wykaza膰 i niwelowa膰 tak偶e w dialogu, a nie stawiaj膮c wszystko od razu na ostrzu no偶a. Wsp贸艂praca pomi臋dzy rodzicami i nauczycielami jest kluczowa dla (lepszej) edukacji dzieci i m艂odzie偶y na ka偶dym etapie kszta艂cenia. Spr贸bujmy nie szuka膰 na si艂臋 wrog贸w. Na ka偶dym etapie edukacji rodzice powinni przede wszystkim stara膰 si臋 wspiera膰 nauczycieli swoich dzieci, a tak偶e jak najcz臋艣ciej anga偶owa膰 si臋 w edukacj臋 swych dzieci. Rodzice mog膮 艣wietnie wspiera膰 uczenie si臋 swoich dzieci poza szko艂膮, maj膮 tak偶e du偶y wp艂yw na wykszta艂cenie si臋 pewnych nawyk贸w i praktyk, kt贸re mog膮 pomaga膰 (albo i przeszkadza膰) w nauce w kolejnych latach. Dialog nauczyciela i rodzic贸w jest niezb臋dny ju偶 od klasy I. Wsp贸艂pracuj膮c mo偶emy budowa膰 lepsz膮 szko艂臋 naszych dzieci. Nawet je艣li zauwa偶amy r贸偶ne braki i mankamenty, starajmy si臋 anga偶owa膰 we wsp贸艂prac臋 po to, aby je sukcesywnie niwelowa膰 (cho膰 nie wszystko da si臋 zrobi膰 od razu, nie ma cud贸w).
殴r贸d艂o: edunews.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Za co mo偶emy polubi膰 Pana Kleksa

Gamifikacja-skuteczna metoda nauczania.