Dlaczego praca domowa jest tw贸rcza?.
Prac臋 domow膮 ucznia nauczyciele traktuj膮, jako integraln膮 cz臋艣膰
procesu nauczania-uczenia si臋. Jest wa偶n膮 form膮, kt贸ra wzbogaca i
uzupe艂nia prac臋 uczni贸w w czasie zaj臋膰 szkolnych. Lekcja dopiero po
po艂膮czeniu z prac膮 domow膮 tworzy pe艂n膮 jednostk臋 procesu nauczania.
Praca domowa ma charakter obowi膮zkowych, wykonywanych zwykle w domu, zaj臋膰 uczni贸w kt贸rych celem jest rozszerzenie, pog艂臋bienie i utrwalenie ich wiedzy oraz wdro偶enie do samodzielno艣ci w pos艂ugiwaniu si臋 wiedz膮. Mo偶e ona polega膰 na zbieraniu informacji, dokonywaniu obserwacji, rozwi膮zywaniu zagadnie艅 oraz pisemnym ich opracowaniu. Wielu nauczycieli i rodzic贸w uwa偶a, 偶e nadmiar pracy domowej mo偶e prowadzi膰 do przeci膮偶enia uczni贸w. Jest to stan, w kt贸rym przekroczone s膮 normy higieniczne pracy umys艂owej, dlatego rodzice usi艂uj膮 ograniczy膰 rozmiary pracy domowej dzieci.
Praca domowa ma charakter obowi膮zkowych, wykonywanych zwykle w domu, zaj臋膰 uczni贸w kt贸rych celem jest rozszerzenie, pog艂臋bienie i utrwalenie ich wiedzy oraz wdro偶enie do samodzielno艣ci w pos艂ugiwaniu si臋 wiedz膮. Mo偶e ona polega膰 na zbieraniu informacji, dokonywaniu obserwacji, rozwi膮zywaniu zagadnie艅 oraz pisemnym ich opracowaniu. Wielu nauczycieli i rodzic贸w uwa偶a, 偶e nadmiar pracy domowej mo偶e prowadzi膰 do przeci膮偶enia uczni贸w. Jest to stan, w kt贸rym przekroczone s膮 normy higieniczne pracy umys艂owej, dlatego rodzice usi艂uj膮 ograniczy膰 rozmiary pracy domowej dzieci.
Cele pracy domowej:
-utrwalenie przerobionego materia艂u na lekcji,
-uzupe艂nienie i pog艂臋bienie zdobytych w szkole wiadomo艣ci,
-wdra偶anie do pracy samodzielnej np. o charakterze tw贸rczym,
-kszta艂towanie w艂a艣ciwego stosunku do pracy,
-rozwi膮zanie problemu teoretycznego lub praktycznego,
-pog艂臋bienie umiej臋tno艣ci uczenia si臋,
-przygotowanie materia艂u do nowej lekcji.
-uzupe艂nienie i pog艂臋bienie zdobytych w szkole wiadomo艣ci,
-wdra偶anie do pracy samodzielnej np. o charakterze tw贸rczym,
-kszta艂towanie w艂a艣ciwego stosunku do pracy,
-rozwi膮zanie problemu teoretycznego lub praktycznego,
-pog艂臋bienie umiej臋tno艣ci uczenia si臋,
-przygotowanie materia艂u do nowej lekcji.
By ucze艅 dobrze opanowa艂 tre艣ci przekazywane przez nauczyciela,
potrzebne jest ich utrwalanie, kt贸re najcz臋艣ciej odbywa si臋 w domu.
Dlatego dwa rodzaje prac domowych (ustne i pisemne) maj膮 za zadanie:
-kszta艂towa膰 i doskonali膰 umiej臋tno艣ci sprawnego i poprawnego
wypowiadania si臋 w mowie i pi艣mie, czyli pisanie wypracowa艅, wykonywanie
膰wicze艅 i zada艅,
kszta艂ci膰 umiej臋tno艣ci rozumienia,
-rozwija膰 umiej臋tno艣ci my艣lenia,
-doskonali膰 techniki czytania i recytowania,
-utrwala膰 wiadomo艣ci i umiej臋tno艣ci zdobyte w klasie,
-przygotowa膰 materia艂 na lekcje, obserwacje, zebra膰 materia艂y,
-korzysta膰 z encyklopedii, s艂ownik贸w i innych 藕r贸de艂 wiedzy.
kszta艂ci膰 umiej臋tno艣ci rozumienia,
-rozwija膰 umiej臋tno艣ci my艣lenia,
-doskonali膰 techniki czytania i recytowania,
-utrwala膰 wiadomo艣ci i umiej臋tno艣ci zdobyte w klasie,
-przygotowa膰 materia艂 na lekcje, obserwacje, zebra膰 materia艂y,
-korzysta膰 z encyklopedii, s艂ownik贸w i innych 藕r贸de艂 wiedzy.
W samodzielnym odrabianiu zada艅 ucze艅 zdobywa potrzebne umiej臋tno艣ci i
nawyki. Nauka w domu posiada r贸wnie偶 ogromne walory wychowawcze:
-ucze艅 pokonuje samodzielnie napotkane w toku uczenia si臋 trudno艣ci,
-kszta艂ci i rozwija takie cechy charakteru, jak: wytrwa艂o艣膰 w d膮偶eniu do celu, wiar臋 we w艂asne si艂y, odwag臋, pilno艣膰, systematyczno艣膰, dok艂adno艣膰,
-rozwija w艂asn膮 intuicj臋, pomys艂owo艣膰 i uzdolnienia tw贸rcze.
-kszta艂ci i rozwija takie cechy charakteru, jak: wytrwa艂o艣膰 w d膮偶eniu do celu, wiar臋 we w艂asne si艂y, odwag臋, pilno艣膰, systematyczno艣膰, dok艂adno艣膰,
-rozwija w艂asn膮 intuicj臋, pomys艂owo艣膰 i uzdolnienia tw贸rcze.
Te wszystkie zadania praca domowa mo偶e spe艂ni膰 tylko wtedy, gdy
stosuje si臋 odpowiednie rodzaje prac domowych, gdy samo zadanie pracy
domowej w czasie zaj臋膰 przebiega w艂a艣ciwie, gdy odpowiednio organizuje
si臋 prac臋 domow膮 i wreszcie odpowiednio j膮 kontroluje.
1) Zadawanie pracy domowej powinno odbywa膰 si臋 przy aktywnej uwadze
uczni贸w, wytwarzaj膮c u nich przekonanie, 偶e praca jest wa偶na i celowa.
2) Nale偶y u艣wiadomi膰 uczniom potrzeb臋 i konkretny cel tej pracy.
3) Praca domowa powinna wi膮za膰 szkoln膮 i domow膮 nauk臋 ucznia w jednolity proces nauczania
4) Zadanie pracy domowej powinno stanowi膰 dok艂adnie zaplanowan膮 cz臋艣膰 lekcji,
5) Trzeba uczniom wyja艣ni膰, jakie wiadomo艣ci teoretyczne maj膮 przez prac臋 domow膮 lepiej sobie przyswoi膰 i pog艂臋bi膰.
6) Zadania powinny by膰 tak dobrane, aby ich rozwi膮zanie 艂膮czy艂o si臋 z osi膮gni臋ciami kszta艂c膮cymi i wychowawczymi.
7) Nale偶y te偶 pami臋ta膰, aby tematy zada艅 domowych nie by艂y identyczne
ani zupe艂nie podobne do tych zadawanych w klasie, gdy偶 wtedy nie
osi膮gniemy celu, kt贸ry ma spe艂nia膰 praca domowa.
8) Praca domowa musi stawia膰 przed uczniem nowe, ciekawe problemy,
rozwijaj膮c jego zainteresowania i jego spos贸b my艣lenia, nie
przekraczaj膮c jednak mo偶liwo艣ci przeci臋tnego ucznia, a tak偶e nie
absorbuj膮c zbyt du偶o jego czasu.
absorbuj膮c zbyt du偶o jego czasu.
9) W praktyce stosuje si臋 r贸wnie偶 zadania o zr贸偶nicowanej tre艣ci lub zadania dodatkowe.
10) Praca domowa powinna uwzgl臋dnia膰 zasad臋 indywidualizacji, czyli dostosowa膰 zadania do si艂 i mo偶liwo艣ci uczni贸w.
11) W zale偶no艣ci od tematu pracy domowej omawiamy j膮 bardziej lub mniej obszernie.
Podsumowuj膮c, praca domowa spe艂nia niew膮tpliwie wa偶n膮 w rol臋 w
procesie kszta艂cenia,utrwala poznany ju偶 materia艂 dydaktyczny, s艂u偶y
rozwijaniu zainteresowa艅, wspomaga proces dydaktyczny, co przek艂ada si臋
na post臋py edukacyjne dziecka.
Komentarze
Prze艣lij komentarz